Je start met de basis: hoe groeien kinderen op en hoe ontwikkel je een pedagogische aanpak?
Stage
Tijdens het eerste jaar loop je twee dagen per week stage, waar je niet alleen meewerkt, maar ook opdrachten uitvoert die je tijdens de lessen op school krijgt.
- Van eind september tot begin juni 2 dagen per week stage (maandag en dinsdag).
- Per semester een volledige stageweek.
- Je werkt niet alleen mee, maar voert ook opdrachten uit die je op school krijgt.
- Je ontwikkelt een beroepshouding die past bij werken met kinderen en samenwerken met collega’s.
Thema’s en vaardigheden
Naast je stage ga je maximaal 3 dagen naar school (dinsdag, woensdag en vrijdag).
Het eerste jaar draait om het opgroeien van kinderen. Je verdiept je in de theorie over de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en jongeren. Daarnaast werk je aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Thema’s die aan bod komen:
Het kind en zijn ontwikkeling
Na een stukje theorie leer je analyseren in welke ontwikkelingsfase een kind zich bevindt. Je gaat hiermee oefenen en bepalen welke concrete vervolgacties je kunt ondernemen om het gedrag van een kind positief te blijven stimuleren.
Gespreksvoering en spelontwikkeling
Je leert hoe je zowel in communicatie als in spel contact maakt, hoe je luistert en hoe je kunt aansluiten bij de belevingswereld en het ontwikkelingsniveau van kinderen en jongeren.
Methodisch handelen
Je leert werken met een gestructureerde aanpak om kinderen te begeleiden en leert met wie je in de begeleiding samen kunt werken.
Talentontwikkeling
Je leert hoe je een leerrijke omgeving voor kinderen creëert waarbij je hun talenten benut en versterkt.
Praktijkgerichte lessen
Op school krijg je theorie en vaardigheden die je voor je stage nodig hebt. Daarnaast werk je in de lessen aan praktische vraagstukken en opdrachten die je voorbereiden op de praktijk. Je volgt lessen over:
- Observeren en rapporteren van gedrag
- Kennis over de ontwikkeling van kinderen en jongeren (0-18 jaar)
- Gesprekken voeren met opvoeders en kinderen/jongeren
- Inrichten van een rijke leer- of ontwikkelomgeving
- Didactische en pedagogische vaardigheden
- Opstellen van begeleidingsplannen
- Beroepshouding
In het tweede jaar ontwikkel je je verder als pedagogisch educatief professional en leer je hoe je kinderen nog beter ondersteunt, samenwerkt met collega’s en ouders en het pedagogisch klimaat in een groep optimaliseert.
Stage
Je krijgt in het tweede jaar meer verantwoordelijkheid en wordt steeds zelfstandiger in je werk. Je leert hoe je je als professional opstelt en hoe je omgaat met uitdagingen op de werkvloer.
- 2 dagen per week stage (maandag en dinsdag).
- Meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid in je rol.
- Verdieping van je beroepshouding: professioneel communiceren, initiatief nemen en samenwerken in een team.
Thema’s en vaardigheden
Je werkt aan verdiepende vaardigheden die je helpen om kinderen gericht te begeleiden en samen te werken met andere professionals. Dit doe je aan de hand van thema’s zoals:
- Begeleiding bij leer- en gedragsproblemen: omgaan met uitdagingen in de ontwikkeling.
- Oplossingsgericht werken: methode om kinderen en jongeren op een positieve manier te begeleiden in hun ontwikkeling.
- Thematisch aanbod ontwerpen: activiteiten ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van een groep kinderen.
- Didactisch begeleiden: ondersteunen bij leren en ontwikkelen.
- Interdisciplinair werken: samenwerken met verschillende professionals.
- Preventieve voorlichting: ouders en collega’s helpen met pedagogische vraagstukken.
- Beroepshouding in de praktijk: zelfstandig werken, reflecteren op je eigen handelen en professioneel communiceren.