"Ik zie de opleiding als een mooi visitekaartje"

Wessel Poldermans

Wessel koos voor de opleiding Bedrijfskunde. Hij vertelt over deze 2-jarige hbo-opleiding.

Wessel Polderman, student Communicatieprofessional Ad-academie

Wessel Poldermans vertelt over zijn keuze voor Marketeer

Wat heb je gedaan voordat je aan deze studie begon?

“Nadat ik geslaagd was voor de havo met het pakket E&M, ben ik begonnen aan de hbo bachelor Journalistiek in Tilburg. Zeker een toffe opleiding, maar ook heel vrij en het bood weinig structuur. Bovendien bestaat het journalistieke werkveld uit veel freelancers en is het baanperspectief niet zo rooskleurig.  Dat alles heeft me er doen besluiten om te stoppen. Ik merk dat ik structuur en handvaten nodig heb om te kunnen presteren.”

Wat verwachtte je van de Associate degree Bedrijfskunde? 

“Ik hoopte met deze opleiding breed opgeleid te worden als een soort bedrijfsdokter die bedrijven op allerlei methodische vlakken ‘ontleed’ en ‘geneest’. Dat ik zo breed word opgeleid vind ik fijn, omdat je dan een duizendpoot bent binnen het bedrijf en zo ook gelijk van waarde kan zijn. Bovendien had ik verwacht dat Bedrijfskunde met mijn uitstroomprofiel marketing genoeg raakvlakken zou hebben met mijn vorige opleiding Journalistiek. Nieuwsgierig en kritisch zijn staat namelijk hierin ook centraal. Zij het wat doelmatiger.”

Waarom heb je voor een Associate degree gekozen?

“Ik merkte aan mezelf dat ik eigenlijk zo snel mogelijk wilde gaan werken, ook omdat ik er al 2 jaar Journalistiek op had zitten. De praktische insteek van de opleiding en de connectie met het bedrijfsleven bevalt me uitstekend. Zo zie ik de opleiding als een mooi visitekaartje en een springplank naar uitdagend en divers werk. Dat je gedurende de opleiding werkt aan verbetervoorstellen voor bedrijven, die positief worden ontvangen, draagt hier onder ander aan bij.”

Waarom heb je voor marketing gekozen en wat heb je zoal gedaan en geleerd?

“Na veel wikken en wegen tussen ondernemen en marketing heb ik gekozen voor het uitstroomprofiel Marketeer. Bij het vak marketing staan activiteiten centraal om je product of dienst onder een zo groot mogelijke doelgroep te krijgen, zodat er een hogere omzet wordt behaald. Om een goede marketeer te zijn moet je beschikken over analytisch vermogen, communicatieve vaardigheden, creativiteit en inlevingsvermogen. Dat zijn ook eigenschappen die bij het profiel Marketeer worden getriggerd en ontwikkeld. In de marketing is het belangrijk dat je de doelgroep door en door kent en hierin kan segmenteren. Dat analytische gedeelte in combinatie met het creatieve aspect van vormgeven en schrijven maakte het voor mij een goede match!”

Welke opleidingen heb je overwogen? 

“Dat ik een economische opleiding zou volgen stond bij mij al wel vast. Ik heb nog even gedacht aan de opleiding HRM, maar merkte dat ik met Bedrijfskunde toch meer kanten op kon.”

Wil je na je Associate degree een bachelordiploma halen?

“De insteek nu is om te werken na mijn opleiding. Ik ben er van overtuigd dat je leert door te doen en dat je sowieso nooit stopt met leren. Of je nou werkt of studeert. Gedurende je arbeidsloopbaan zul je cursussen blijven volgen en bouw je tegelijkertijd werkervaring op. Iets wat natuurlijk altijd onmisbaar is.”

Wat vind je het leukste aan de opleiding?

“Het leukste aan de opleiding vind ik de vrijheid die ik heb. Roosters zijn evenals stages flexibel en je bent grotendeels vrij om zelf je tijd in te plannen. Ik ben iemand die ’s avonds juist beter kan werken en gedij het beste in een dynamische werkomgeving. Het is fijn dat ik  school kan combineren met mijn andere werkzaamheden.”

Waar leer je het meeste van? 

“Het meeste leer ik van zelf onderzoek doen en dingen uitzoeken. Het is dan ook fijn dat je geleidelijk wordt losgelaten op de opleiding. Het bedrijfsleven wordt als het ware nagebootst.”

Wat zijn voor jou ontwikkelpunten en hoe werk je daar aan? 

“Het plannen vormt soms een uitdaging voor mij. Ik heb eraan gewerkt door via Student Succes de workshop ‘Plannen, alles overzichtelijk en op tijd klaar’ te volgen. Dat heeft zeker iets opgeleverd al vind ik het nog steeds wel lastig om te prioriteren. Het liefst wil ik alles doen. Én dan ook nog tegelijk!”

Wat wil je nog kwijt over deze academie? 

“De mensen vind ik het belangrijkste kapitaal in iedere organisatie. Zo ook op de academie. De bereidwilligheid en geduld van de docenten om je bij iedere vraag te helpen vind ik echt bewonderingswaardig. Mede door de kleinschaligheid van de opleiding is dat contact super laagdrempelig en informeel.”
Voltijd
Associate degrees Academie, Roosendaal
arrow