088 525 58 88
Jonathan volgt de Associate degree Informatica. Hij vertelt over zijn ervaring met de opleiding.
Opleiding: Informatica, eerste jaar, voltijd School: Associate degrees Academie Vooropleiding: vwo, maar is gestopt in het vijfde jaar. Hij is toegelaten met een 21+ toets. Woonplaats: Zwijndrecht Woont op kamers in Roosendaal: nee
Voordat ik aan deze opleiding begon, verwachtte ik vooral te leren programmeren. Dat wilde ik zelf ook graag. Nu blijkt dat ik veel meer leer dan alleen programmeren. Het hele ontwerpproces komt aan bod. Ook ontwikkel ik me op sociaal vlak.
Het werk dat ik deed nadat ik gestopt was met het vwo was niet uitdagend. Op den duur besefte ik dat ik meer wil bereiken en ik realiseerde me dat ik daarvoor een vervolgopleiding nodig had. De stap om na 5 jaar weer te studeren was groot. Ik twijfelde of ik een vierjarige opleiding vol kon houden. Een tweejarige hbo-opleiding leek mij daarom beter te overbruggen dan een vierjarige opleiding.
Ik ben altijd al van de bètavakken geweest. Computers interesseerden me erg. Ik heb ook een bachelor Technische Informatica overwogen. Uiteindelijk heb ik toch de Associate degree Informatica gekozen. Dit paste beter bij wat ik uiteindelijk later wil gaan doen: een ‘gewone’ kantoorbaan in de ICT. Dat kan in het onderhoud zijn of juist dingen maken zoals bij software-engineering. Ik denk dat een bachelor meer theoretisch zal zijn en ik had behoefte aan praktische kennis. Daarbij denk ik dat ik sneller een baan vind met een praktische achtergrond. Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je dan een Associate degree- of een bachelordiploma op zak hebt.
Ik twijfel daar nog over. Het is fijn dat de mogelijkheid er is. Het hangt ook af van een stageplek. Als het een goede stageplek is en ik mag daar blijven, dan ga ik dat doen.
Het contact met de mensen hier. Andere studiegenoten ontmoeten werkt voor mij heel motiverend. Ik vind het hier gezellig, er hangt geen ‘schoolgevoel’ en heb nooit tegenzin om naar de academie toe te gaan. Af en toe spreek ik ook studenten van andere opleidingen. Het is interessant om te horen hoe zij het ervaren, wat zij doen, wie ze zijn, et cetera Het contact met docenten is heel persoonlijk en toegankelijk. We kunnen zo op ze af stappen. Het voelt niet aan alsof er een traditionele hiërarchische docent-studentrolverdeling is. Frans, mijn kerndocent, is heel betrokken. Hij zorgt ervoor dat iedereen goed mee kan met de opleiding.
Omdat alles nieuw is, gaat er wel eens wat mis met de planning. Ik weet dat er aan gewerkt wordt, dus ik verwacht dat dit alleen maar beter wordt.
Ik leer het meeste van de beroepsproducten. Elk blok, van 10 weken, maken we een applicatie waarbij we theorie gebruiken om het te bouwen. We werken in groepjes van 4 studenten. Vooraf krijgen we theorie aangereikt, maar we worden ook gestimuleerd om verder te denken, zelf dingen te onderzoeken en op te lossen.
Ontwikkelpunt voor mij is het sociale aspect. Wij krijgen bijvoorbeeld ‘professionele vakken’. Ik heb niet overal iets aan, maar ik probeer er uit te pikken wat ik daarvan kan gebruiken. Ik ben ook lid geworden van het promoteam. Met een team enthousiaste studenten geven we voorlichting aan potentiële studenten. Door dit werk ontwikkel ik me op sociaal vlak en dat helpt me verder.
Ik ben eigenlijk trots op alles wat ik tot nu toe heb gedaan. Überhaupt naar school gaan was voor mij al een uitdaging, omdat ik al 5 jaar niet meer naar school was geweest. Ik kan nu hele applicaties ontwikkelen en ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Ook ben ik trots op het werk als promostudent.
Informatica
Laat je gegevens achter, dan informeren wij je per e-mail over Open dagen en andere studiekeuze-activiteiten.